Megjelent a TISZTA TÉR TECHNOLÓGIA szaklap 2015 3-4. számában.
GÉPPIAC
Legyen nagy, használt és felújított
– új dimenziókat nyithat egy takarítócég életében, ha az újon kívül más lehetőséget is megfontol a gépbeszerzésnél
Szabó Zsolt, okl. gépészmérnök, tisztítás-technológiai szaktanácsadó – SH-ITB Kft.
A Tiszta Tér Technológia 2012-es évfolyamában egyszer már bemutattuk egy rövid cikkben a magyarországi, és ezen keresztül a külföldi használt takarítógép-piacot. Az elmúlt két és fél évben azonban ebben a piaci szegmensben Magyarországon jelentősnek mondható (az iparilag fejlettebb országokban kevésbé nagy) változások történtek.
Az elmúlt két-három évben a használt takarítógépek iránti igény tovább növekedett a hazai piacon, éspedig a tapasztalatok szerint a nagyobb gépméretek irányába tolódott el a kereslet. Igaz ez mind a felmosó- mind a seprőgépekre, habár az változatlanul áll, hogy sokkal nagyobb a felmosóautomaták iránti igény és érdeklődés is.
Műszaki-kereskedelmi tapasztalat az is, hogy az újonnan eleve olcsóbb árfekvésű, mondhatni kevésbe jó minőségű használt takarítógépek piaca nyugaton is kevésbe létező. Ott is inkább csak a nagy és világhírű gyártóknak van használtgép-centruma, illetve jellemzően ők foglalkoznak a saját gyártmányok visszavásárlásával, felújításával, újraértékesítésével.
„Másodkézből”: néhány neves külföldi gyártó használtgép-centrumait bemutató fotósorozat
Azt is megállapíthatjuk, hogy bár számos vezető takarítógép-gyártónak van Magyarországon leányvállalata, ezek zöme piacpolitikai, értékesítési okokból a hazai használtgép-eladásra még nem igazán fektet hangsúlyt. A fejlettebb iparú országokban viszont mondhatni nincs olyan gyártó, mely ne rendelkezne géphasznosítási-, felújító-, javítóbázissal.
Az elmúlt két-három év tapasztalata még, hogy a hazai használtgép-piacon több nemrég alakult mikro- vagy kisvállalkozás jelent meg. Rájuk leginkább az jellemző, hogy különböző forrásokból (többek között internetes aukciós oldalakról, csak az ott leírt műszaki paraméterek és állapot alapján) szerzik be a használt takarítógépeket és ezeket értékesítik. Akár úgy is, hogy a felújítást vagy a nagyjavítást el sem végzik. Sőt, a megfelelő alkatrészellátást és fogyóeszköz-utánpótlást sem igen biztosítják. Ami nem éppen vevőbarát megközelítés.
Az előbb leírtak miatt tehát az a helyzet, hogy hosszú távon csak az a pár hazai vállalkozás tud megbízható minőségű használt takarítógépeket ajánlani, és megfelelő, kiszámítható, tervezhető alkatrész-utánpótlást biztosítani, amelyek jó gyári kapcsolatokkal rendelkeznek. Vagy azok, akik a központi használtgép-lerakatokkal vannak közvetlen üzleti kapcsolatban.
A nagy, mondhatni márkás takarítógép-gyártók használtgép-raktárainak előnye, hogy több száz gép található egy-egy típusból. Vagyis a vevőnek van miből választania, ha a számára leginkább megfelelő műszaki állapotú, korú és ennél fogva árfekvésű gépet szeretné beszerezni. És nem áll fenn az esetleges megtévesztés veszélye.
A vásárlói igény régebben a kisebb méretű gyalogkíséretű (50-70 cm munkaszélességű, 40-80 literes tartályméretű) felmosógépek iránt volt jelentősebb. A kereslet azonban mára, vagyis az elmúlt egy két évben a nagyobb méretű vezetőüléses gépek (75-110 cm munkaszélesség, 120-310 literes tartályméret) irányába tolódott el.
Változatlanul igaz viszont, amit régebben bemutattunk, hogy bármely gyártói használtgép-lerakatnál jobb árkonstrukció érhető el, ha a vevő ún. „csomagban” vásárol (vagyis egyszerre több, sőt, akár több tucat gépet). Ez igaz a vezetőüléses, nagyobb felmosógépekre is. A csomagvásárlást azonban csak biztos anyagi háttérrel rendelkező hazai cégek tudják felvállalni. Persze szóba jöhet esetleg az utólagos, késleltetett fizetési konstrukció is, de ehhez meg előfeltétel a jó gyári kapcsolat és a több éves megbízható együttműködés.
Hazai cég használt takarítógépparkjának egy része, ahol a gyalogkíséretű és vezetőüléses gépek egyaránt megtalálhatóak
Magától értetődően a megfelelő szakembergárdával és javítási-szerelési potenciállal rendelkező hazai cégek üzleti érdeke, hogy műszakilag jó állapotú, de a gyári szervizközpontban még fel nem újított takarítógépeket szerezzenek be – így ezek felújításával, vagyis hazai élőmunka-befektetéssel nagy hozzáadott értéket tudnak teremteni. Az így felújított gépek jóval olcsóbbak, mint egy új gép, és annál is kedvezőbb az áruk, mintha a gyári szerelde végezte volna a felújítási munkát. Működésük pedig roppant megbízható. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a pár hazai cég a felújított gépekre akár több év garanciát is vállal.
A következő fotósorozat egy 90 cm munka szélességű 140 literes tiszta/piszkos víztartállyal felszerelt vezetőüléses, akkumulátoros meghajtású, kétkefés felmosóautomata felújítási folyamatát mutatja.
A vezetőüléses felmosógépek felújítása egyébként jóval összetettebb műszaki felszereltséget igényel (szerelés, mozgatás, emelés, stb.) mint a jóval kisebb méretű és egyszerűbb felépítésű gyalogkíséretű gépeké.
Mint a fotókon is láthatjuk, a javítási, szerelési technológiában a magyar cégek is igyekeztek felzárkózni a megfelelő színvonalra.
A gép acélszerkezetének csiszolása | A csiszolt, homokszórt gépalváz festése |
A festett kábelkötegekkel szerelt, kész alváz | A felújított kefemotorok szerelése |
A beszerelt elektromos- elektronikus vezérlés | A felújított meghajtómotor szerelési fázisa |
A tartályok és az akkumulátor-készlet funkcionális ellenőrzése | A szállításra kész, felújított 90 cm-es kétkefés, vezetőüléses súrolóautomata |
A vezetőüléses gépek szállításának is van bizonyos eszközigénye, vagyis kell hozzá a megfelelő teherbírású rámpa és a fedett teherautó. Aki tehát megbízható hátterű használtgép-kereskedőt keres, annak érdemes lehet ezekre a részletekre is rákérdeznie.
Beparkolják a felújított gépet a speciális szállítóautóba, hogy leszállítsák a beüzemelési helyére
Mint már írtam, a felújított súrolóautomaták eredeti bekerülési ára töredéke egy új gépének, viszont sok hazai élőmunkát igényel, amíg kifogástalan állapotba hozzák őket. Összességében pedig értékesítésekor a vevő szempontjából jóval rugalmasabbak lehetnek a fizetési feltételek, mintha új gépet venne.
Van azonban más érv is a viszonylag nagy értékű vezetőüléses felmosógépek hazai felújítása mellett. Például az, hogy egy magyar cég fekteti bele a munkáját a szerelésbe, pénzét az alkatrészekbe.
Aztán fontos szempont lehet az is, ha a gépfelújító cég biztosít hosszú- vagy rövid távú (akár napi) bérlési lehetőséget. Ez ugyanis hozzásegítheti az itthoni takarító-kisiparosokat ahhoz, hogy képesek legyenek (megerőltető vagy éppen vállalhatatlanul magas beruházási költségek nélkül is) nagyobb lélegzetvételű munkákat is elvállalni. Ehhez jó alap, hogy a gépek bevetési ideje az új akkumulátorral akár 6 óra is lehet. A bérlési lehetőséggel tehát a hazai gépfelújítók kvázi segítik a nagyobb gépekkel, hatékony eszközökkel, és nem utolsó sorban tőkével nem túl jól ellátott magyar kisvállalkozásokat.
De persze a nagyobb, ismertebb, hírnevükre sokat adó tőkeerős cégek közül is vannak, akik új gép megvásárlása helyett a felújított javára döntenek az alacsonyabb árszint miatt. Gyakran előfordul ugyanis, hogy a beruházási költségkeret csak egy kisebb méretű új takarítógép beszerzését tenné lehetővé, annak ellenére, hogy a takarítási munka egy nagyobb gép bevetését indokolná. Erre a dilemmára is jó megoldás lehet a használt, felújított gép beszerezése.
S ha már piaci áttekintésre vállalkoztunk, még egy érdekes momentum: Magyarországra (talán a földrajzi elhelyezkedés és a vállalkozóbb szellemiség miatt) a fejlett tisztítási technológiák előbb eljutnak mint néhány szomszédos országba. Hasonló a helyzet a használt, felújított gépek piacával is. Ez egyben azt is jelenti, hogy a hazai gépfelújítással, bérbeadással foglalkozó cégek exporttevékenységénél is van bővülési lehetőség, leginkább Erdély, Szlovákia és Szerbia irányába.